Aanpak
Mijn eerste actie was om concreter te maken wat die optimale klantbeleving (Customer Experience) betekende en hoe die zou kunnen worden afgelezen aan bestaande meetpunten. Zo bouwde ik samen met mijn interne contact een dashboard van een aantal variabelen die samen zouden aangeven of we op de goede weg zaten.
Vervolgens bracht ik in kaart welke klantreizen in aanmerking kwamen (volume en impact) en bracht ik samen met de opdrachtgever daar een prioritering in aan. Immers – waar konden we binnen een grote organisatie als Volkswagen PON Financials Services het snelst winst boeken voor hun klant.
Ik startten met de optimalisatie van de meest voorkomende klantreizen:
- De honeymoonperiode (vanaf het bezoek aan de dealer tot en met de eerste rekening)
- De schade reis (vanaf het moment dat schade werd geconstateerd)
Van elke reis bracht ik samen met medewerkers van de klantenservice, (online) marketing, schadeafdeling en sales de huidige klantreizen in detail in beeld. Ook betrok ik de productmanagers van de merkorganisatie (PON), IT en change teams en verschillende merkdealers. Vervolgens keek ik naar de gewenste klantreis en definieerde ik alle acties die nodig waren om daar te komen.
In totaal ongeveer 60 kleine en grote projecten. Sommige acties waren al binnen een of twee dagen te realiseren, zoals aanpassingen in een online formulier. Samen met het online team en de service afdeling bedachten ik en bouwden we ook binnen een paar maanden een speciale self-service omgeving voor Private Lease klanten. De wireframes en teksten schreef ik grotendeels zelf. Veder bedacht ik een nieuw 9+ moment in de honeymoon klantreis waarvoor ik samen met een externe leverancier en een van de PON merken een unieke onboarding-app ontwikkelde. Tot slot bedacht en maakte ik speciale schade formulieren voor Private Lease zodat het schade proces soepeler kon verlopen tussen dealer, merk en VWPFS. Voor enkele veranderingen was een volledig IT-change project nodig.
Ik was gedurende een aantal maanden regisseur voor het gehele traject en aanjager van de verbeterprojecten die we definieerden.