Vier dingen die je moet weten over de kracht van storytelling

Al bijna 10 jaar ben ik specialist in de kracht van Storytelling en verandermanagement.  Storytelling is net als ‘content marketing’, ‘impact’ en ‘purpose’ een mode woord. Tegelijk, zoals iemand het enige tijd geleden op tafel gooide “het is niks nieuws”. Nieuw is wel dat organisaties de kracht van verhalen hebben ontdekt om hun organisaties en klanten mee te krijgen. 

Over Storytelling en de kracht van verhalen zijn er vele misvattingen. Ik help je daarom graag door je in 4 weetjes bij te spijkeren.

Wanneer communicatie storytelling wordt

Weetje 1. Storytelling heeft een verhaal(lijn) als basis

Storytelling brengt communicatie tot leven door een aantal wetmatigheden toe te voegen aan een boodschap.

Annette Simmons, auteur van het boek ‘The story factor’, definieert het in 2013 als volgt “Storytelling is a narration of a sequence of events that stimulates a visual, sensory, and emotional experience that feels significant for both the listener and the teller”.

In wetenschappelijk onderzoek zijn er uiteenlopende definities van Storytelling te vinden, maar ze zijn eensgezind in de kernelementen die maken dat iets een ‘Story’ wordt.

Een verhaal kent:

  • een plot
  • personage(s)
  • context
  • pakkende momenten (hoogte- en dieptepunten, conflicten, obstakels)
  • een ‘schat’

Wees gerust, niet alle elementen moeten aanwezig zijn als je met Storytelling aan de slag gaat. Weetje, het gaat in essentie om een verhaal met een kop en staart, waarbij er ‘iets’ met een ‘personage’ wel (of juist niet) gebeurt. Dat laatste is de clou en die houdt het spannend.

Een goed verhaal is geen toeval

Nancy Lamb, auteur van ‘The Art and Craft of Storytelling’ beschrijft mooi hoe een goed verhaal geen toeval is maar een bewust proces is: “Good story flows from a solid understanding of style and structure along with a confident grasp of character and plot and dialogue. Once you’ve mastered the fundamentals, you can follow the rules, break the rules, or create new ones. But whatever you do, you will always have a basic foundation to support you.”

Ervaren marketing communicatie professional

Foto: Michael Kooren.

Auteur: Yvette van Aarle