Aanpak
Dit traject kende twee fases.
In de eerste fase lag de nadruk bij ‘de neuzen dezelfde kant op’. Wat is ons nieuwe teamverhaal richting de organisatie? Waar zijn we van en waar staan we voor? Omdat er best wat aan vooraf was gegaan bij het samenstellen van het nieuwe team ging ik eerst met individuele teamleden in gesprek. Er was immers ook rekening te houden met oud zeer. Daarmee kon ik een goed advies geven aan de manager over de insteek voor de werksessie met het team.
Op basis van de gesprekken koos ik bewust voor een sessie met een creatieve insteek waarin iedereen tot zijn recht kon komen. Naast Storytelling gebruikte ik ook de het Business Model CANVAS als raamwerk om te komen tot een nieuw verhaal. Zo ontstond ruimte voor het gesprek over de inhoud maar ook over de wijze van samenwerken.
In de tweede fase hebben we ingezoomd op individuele rollen en talenten in het team. Elke medewerker heeft een online test gedaan (zie hier voor meer informatie) waarin ze ook feedback vroegen van derden. In een persoonlijke terugkoppeling kreeg elke medewerker het eigen rapport en hebben we gesproken over de rol in het team. In de werksessie is hierop teruggegrepen en zijn afspraken gemaakt voor de maanden daarna ter verbetering van de samenwerking.