Vraag van de klant

Net als bij veel organisaties in de zorg was in deze GGZ organisatie flink gesneden in het personeelsbestand. Ook het communicatieteam kreeg het flink te verduren en ging van tientallen naar een vijftal medewerkers. Daarnaast kwamen er medewerkers van buitenaf aan boord ter versterking van benodigde nieuwe kennis en inzichten.

De kussens waren behoorlijk opgeschud en het was zaak om het team verhaal samen opnieuw te definiëren. Waar staan we voor als team? En hoe werken we ondanks onze verschillen optimaal samen?

De vraag aan mij: Yvette, wil je ons helpen de samenwerking te versterken?

Aanpak

Dit traject kende twee fases.

In de eerste fase lag de nadruk bij ‘de neuzen dezelfde kant op’. Wat is ons nieuwe teamverhaal richting de organisatie? Waar zijn we van en waar staan we voor? Omdat er best wat aan vooraf was gegaan bij het samenstellen van het nieuwe team ging ik eerst met individuele teamleden in gesprek. Er was immers ook rekening te houden met oud zeer. Daarmee kon ik een goed advies geven aan de manager over de insteek voor de werksessie met het team.

Op basis van de gesprekken koos ik bewust voor een sessie met een creatieve insteek waarin iedereen tot zijn recht kon komen. Naast Storytelling gebruikte ik ook de het Business Model CANVAS als raamwerk om te komen tot een nieuw verhaal. Zo ontstond ruimte voor het gesprek over de inhoud maar ook over de wijze van samenwerken.

In de tweede fase hebben we ingezoomd op individuele rollen en talenten in het team. Elke medewerker heeft een online test gedaan (zie hier voor meer informatie) waarin ze ook feedback vroegen van derden. In een persoonlijke terugkoppeling kreeg elke medewerker het eigen rapport en hebben we gesproken over de rol in het team. In de werksessie is hierop teruggegrepen en zijn afspraken gemaakt voor de maanden daarna ter verbetering van de samenwerking.

Samenwerking verbeteren in jullie team?

Bel me op 06 27 077 109.

Resultaat

We hebben hele constructieve sessies gehad waar concrete acties uit kwamen voor de eerste maanden. De verhoudingen tussen teamleden is sinds die sessie verbeterd en het is gelukt het team op een nieuwe, positieve manier intern te positioneren.