Interim marketing coach voor MKB
Je investeert in marketing maar denkt dat er meer in zit. Het team is nog klein en vaak nog vrij junior. Het is tijd de marketing strategie te verbeteren en je zoekt concreet advies. Een full time senior in huis halen is niet te betalen en ook niet nodig. Wat kan er beter? Wat kan slimmer? Waar kunnen we mee stoppen? Laat mij je helpen het marketingteam te professionaliseren
Marketing strategie verbeteren
Gedurende de marketing coaching deel ik mijn 30 jaar kennis en ervaring op het gebied van marketing en communicatie met het team. In een snelle scan zal ik de marketingactiviteiten doorlichten en geef ik praktische tips. Liever direct verbetering invoeren dan lange rapporten.
Mijn brede vakkennis is mijn unieke kracht. Als generalist kijk ik naar strategie, positionering, proposities, klantreizen, online marketing, social media marketing en visuele communicatie. Welke systemen gebruikt het team. Hoe is de dashboarding, budgettering en met welk resultaat.
Hoe verbeter je marketing resultaten?
Strategie en prioritering
Merkstrategie, kernwaarden klantreis en marketing communicatie strategie bepalen. Dashboarding.
Team beoordelen en uitbreiden
Beoordeling kennis en competenties. Werving en selectie bij uitbreiding. Marketing coach.
Structuur aanbrengen
Kiezen beste middelen en structuur marketing team. Ook heldere functieprofielen en de juiste competenties.
Marketing in het MKB
Veel MKB bedrijven hebben nog niet veel ervaring met professionele marketing in huis. De aanpak is ad-hoc en beperkt zich soms tot alleen communicatie. “We doen wel wat op socials” of “Mijn neefje maakt de website.”
Toch is marketing een vak met eigen spelregels en ROI. Het aanbrengen van richting en prioriteiten zorgt dat investeringen zich sneller vertalen naar resultaat. De aanpak kan vaak beter. Goed ondernemerschap dus om marketing serieus te nemen—niet als kostenpost, maar als groeimotor. Daar richt mijn marketingadvies zich op.
Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar
Verbetermogelijkheden marketing
Yvette van Aarle heeft meer dan 30 jaar marketing en communicatie expertise bij meer dan 50 merken.
Marketing strategie: Je marketing plan moet aansluiten op je sales strategie. Een aansprekende merkpositionering zorgt voor een duidelijke pitch en vergroot commerciële kansen. Daarnaast gerichte inzet van de meest effectieve middelen.
Proposities: De proposities zijn niet onderscheidend of sluiten niet (langer) goed aan op de behoeften van de markt. Meer over propostieontwikkeling hier.
Marketing doelen: Het team heeft concrete doelen en meetpunten die jullie als management regelmatig bespreken. De juiste marketing KPI's voorkomen verrassingen en een slechte ROI op marketing budgetten. Lees hier over SMART doelen voor marketing.
Marketing prioriteiten: Vaak is het marketing communicatie er een van "u vraagt wij draaien". Meestal ontbreken duidelijke prioriteiten. Daardoor blijft werk onnodig liggen en blijven resultaten achter.
Marketing middelen en systemen: Het is nodig slimme keuzes te maken in marketing activiteiten. Social media content strategie en SEO klinkt logisch maar is niet altijd goedkoop en effectief. Een CRM-systeem of e-mail marketing platform helpt om klantgegevens te beheren en marketinginspanningen te personaliseren.
Marketing team: Tot 100 medewerkers kun je vaak toe met een marketing communicatie van 3 FTE. Zorg wel voor de kennis en competenties die voor jullie sector essentieel zijn. Dat is niet per definitie social media marketing of een ontwerper!
CASE STUDY
Verbeteren effectiviteit marketing
Professionaliseren team en processen
Elke organisatiefase vraagt om een andere invulling van mens, middelen en proces in marketing communicatie. Op verzoek van de directie bekeek ik structuur, bemensing en werkwijze van het marketing team van deze onderwijsorganisatie. Ik interviewde diverse managers om te horen hoe het team gepositioneerd was. Ze werkten te operationeel, besteedden te weinig tijd aan KPI's (meten is weten) en hadden onvoldoende focus. Om het vertrouwen en werkplezier van het team te verbeteren was een andere werkwijze en werkhouding nodig. In diverse een-op-een sessies en sessies met het marketing team zelf werkte ik aan kennis, houding en gedrag. Daarnaast adviseerde ik over een aanscherping in de bemensing en functieprofielen. Er was meer senioriteit nodig on het team.
Welke marketing expertise bied je?
Ik ben een marketing communicatie generalist. Van alles weet ik veel. Voor diepe expertise werk ik samen met uiteenlopende gespecialiseerde marketing en reclame bureaus.
Marketing plan en strategie
Merkpositionering en huisstijl ontwikkeling
Online marketing (websites, SEO, SEA)
Klantonderzoek en onderzoek klanttevredenheid
Klantreizen (customer journey) en klantbeleving (CX)
Assessment, coaching en recruitment marketing team
Professionaliseren marketing aanpak
Vaak word ik door een directeur of bestuurder gebeld wanneer die vermoedt dat de resultaten van marketing en communicatie achter blijft. Na een snelle analyse blijkt er veel ruimte voor professionalisering omdat de kennis en kunde nog niet aanwezig is.
Mijn startpunt is een quickscan van de huidige situatie. Ook kijk ik naar de bedrijfsstrategie. Vanuit daar ga ik met het team aan de slag om de eerste verbeteringen te implementeren. Het bijeffect is dat een beter werkend marketing communicatie team elders ook weer ruimte creëert, zoals bij de sales en service afdeling.
Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar
CASE STUDY
Inzicht in marketing kosten en plan
Regie en inzicht in marketing aanpak
De directeur van deze autodealer was de regie op marketing communicatie kwijt. Hij vroeg mij om inzicht te geven in zijn marketing uitgaven. Er was geen andere manier dat te doen dan vanuit de boekhoudregels inzicht te krijgen. Door dat te doen adviseerde ik over een nieuwe boekhoudstructuur voor marketing kosten. Daarnaast sprak ik met de verschillende medewerkers en bureaus die allemaal iets aan marketing deden. Nu de huidige situatie helder was en ik een evaluatie had gemaakt van de prestaties van de marketing bureaus schreef ik een compact, praktisch marketing plan. Ook adviseerde ik om een marketing medewerker aan te nemen zodat verkopers zich weer konden bezig houden met autoverkoop. Voor de functie schreef ik het functieprofiel.
Veelgestelde vragen marketing advies
We hebben nog geen marketing team. Kun je dan ook helpen?
Natuurlijk. Ik ben gewend te werken met management. Je hoeft geen team te hebben om de gewenste stappen te maken. Ik vertel je daar graag meer over.
Doe je ook marketing advies voor ZBO's, scholen en goede doelen?
Natuurlijk! Ik geef ook marketing advies aan ZBO's, scholen en goede doelen. In mijn advies neem ik jullie context mee zodat het past bij jullie mogelijkheden.
Is het marketing advies duur?
In de intake kijken we samen wat jullie budget is en hoe we daarmee zo snel mogelijk resultaten bereiken. Mijn werk is altijd maatwerk en we kunnen klein beginnen.
Ik ben ZZP-er, kan het dan ook?
Ik bied ook business coaching en marketing coaching aan voor (startend) ZZP-ers. Neem gerust contact op.
Doe je ook klantonderzoek?
Ja, in het voortraject van mijn advies interview ik vaak (oud) klanten. Dat geeft waardevolle inzichten voor de juiste marketing strategie. Klanten doen graag mee.
Ervaren, gecertificeerd, en altijd scherp op groei
De marketing en communicatie ervaring bij meer dan 50 merken in meer dan 10 sectoren zet ik in om jullie verder te helpen groeien.
Naast marketeer ben ik ook gecertificeerd coach (NOBCO / EMCC) vanuit YA Coaching & Consulting. Daardoor kijk ik niet alleen naar de techniek maar ook naar de mens. Ook die help ik om zich te ontwikkelen.





























Wat anderen zeggen over mij
“Yvette van Aarle was assigned to help Group Human Resources with creating and implementing a strategy and pragmatic action plan for HR branding as well as to improve the reach to employees, and HR professionals globally. The outcome was simple: Outstanding results, thanks to Yvette’s strategic thinking, creativity, flexibility, improvisations skills, sound project management and execution, as well as for her high level of professionalism, drive, and commitment. I will work with her again anytime.”
Randstad Holding
Voor het verdiepen en verder bouwen aan mijn onderneming heb ik contact opgenomen met Yvette om zaken helder te krijgen. Samenwerken met Yvette is werken aan de kern. Het is niet fietsen over en rond de vraag maar wel uitspreken waarover het gaat. Yvette brengt het tot de essentie.
Grow Strong
“Afgelopen 1,5 jaar met Yvette in het project samengewerkt om het LSP aan te sluiten op Mitz. Een fijne collega die precies het gat in ons team vulde met brede kennis over communicatie. Haar scherpe vragen over de complexe processen haalden ons soms uit onze comfort zone. Precies wat we nodig hebben. Ze doet dat op een prettige manier en weet op de juiste momenten te temporiseren. Yvette zorgt ervoor dat we aan de communicatie kant niet met onbesproken onderwerpen zitten. We hebben goed inzicht in wat er in het project qua proces en communicatie nog geregeld moet worden.”
LSP/VZVZ
“Ik heb de coaching als prettig en enorm hulpvaardig ervaren. Yvette luistert aandachtig en stelt je op je gemak. Ze is ook zeer scherp en houdt niet in om je op directe manier te wijzen op je gedragspatronen. Ik voel me veilig en tegelijkertijd gechallenged, een perfecte combinatie om te leren. Yvette neemt ook een grote hoeveelheid aan werk ervaring mee, waardoor ze concrete voorbeelden kan geven van complexe concepten.”
acmetric