Optimaal inzetten op waardecreatie
Als raamwerk gebruik ik de Value Proposition Canvas of de simpele W.W.W.W.W.© methode om op een pragmatische manier tot een heldere propositie(s) te komen per doelgroep.
In een goede propositie staat:
- Wat je levert
- Aan wie je levert
- Voor welke gebruiksmomenten/behoeften
- Hoe je je onderscheidt
- Wat werken met jou bijzonder maakt
Een handige tip is de Value Proposition CANVAS die vrij beschikbaar is op internet. Het helpt je om de bovenstaande vragen te beantwoorden.
Een voorbeeld van een propositie
Rituals: “Breng de lente in huis. Voor iedereen is de perfecte geur te vinden in deze uitgebreide collectie van rijke, frisse en bloemige geuren voor in huis.”
- Wat: perfecte geur
- Wie: iedereen
- Waar: in huis, Wanneer: breng de lente in huis
- Waarom: hij is perfect, uitgebreide collectie
- WOW: rijke, frisse en bloemige geuren. Aangevuld met de visuals, gebruiksgemak en ‘feel’ van de site
Je kunt meerdere proposities hebben per product en/of doelgroep combinatie!
Laat mijn ervaring voor jou werken
Op papier lijkt het gemakkelijk om een aantrekkelijke propositie te formuleren. Toch is het moeilijker dan het lijkt en lopen organisaties daardoor kansen mis. Een klant omschreef mijn waarde als volgt “van een enorme bak slappe koffie een heerlijk kopje espresso weten te maken”.
Gedurende mijn 25 jaar ervaring ontwikkelde ik vaak proposities, bijvoorbeeld bij Citroen, Randstad, ING, ANP, VZVZ. Nu draag ik die kennis over aan middelgrote organisaties die wel wat Vitamine-Y kunnen gebruiken. Voor hen ontwikkelde ik dit non-nonsense traject waarin jullie in één dag je propositie scherp krijgen.
Klik op de button en ontdek hoe ik chocolade maak van jullie aanbod en marktkansen vergroot.