• Samenwerkingen
  • Blog
  • Over Yvette van Aarle
030 200 6918
Marketing communicatie adviseur en coach
  • Diensten
    • Klankbord voor directies en managers
    • Praktisch marketing communicatie advies en begeleiding van jonge teams
    • Individuele en team coaching
    • Marketing mentor voor ondernemers
    • Verandermanagement en Storytelling
    • Facilitator en spreker
  • Aanbevelingen
  • Cases
  • Contact
  • Zoek
  • Menu

Propositie ontwikkeling

  • Propositie ontwikkeling

    Zo zorg je dat jullie duurzaam onderscheidend zijn.

Een goede propositie formuleren

De concurrentie is moordend en uit gedragswetenschap weten we dat de klant, ook de zakelijke klant, echt niet zo rationeel beslissingen neemt als we zouden willen. Een beslissing is gemaakt in een paar seconden. Met de juiste combinatie aan factoren vergroot je de kans dat je raak schiet.

Wat verkoop je eigenlijk? Dat is voor jullie duidelijk, maar is dat ook voor de klant helder? Een goede propositie is belangrijk!

Propositie model

Optimaal inzetten op waardecreatie

Als raamwerk gebruik ik de Value Proposition Canvas of de simpele W.W.W.W.W.© methode om op een pragmatische manier tot een heldere propositie(s) te komen per doelgroep.

In een goede propositie staat:

  1. Wat je levert
  2. Aan wie je levert
  3. Voor welke gebruiksmomenten/behoeften
  4. Hoe je je onderscheidt
  5. Wat werken met jou bijzonder maakt

Een handige tip is de Value Proposition CANVAS die vrij beschikbaar is op internet. Het helpt je om de bovenstaande vragen te beantwoorden.

Een voorbeeld van een propositie

Rituals: “Breng de lente in huis. Voor iedereen is de perfecte geur te vinden in deze uitgebreide collectie van rijke, frisse en bloemige geuren voor in huis.”

  1. Wat: perfecte geur
  2. Wie: iedereen
  3. Waar: in huis, Wanneer: breng de lente in huis
  4. Waarom: hij is perfect, uitgebreide collectie
  5. WOW: rijke, frisse en bloemige geuren. Aangevuld met de visuals, gebruiksgemak en ‘feel’ van de site

Je kunt meerdere proposities hebben per product en/of doelgroep combinatie!

Laat mijn ervaring voor jou werken

Op papier lijkt het gemakkelijk om een aantrekkelijke propositie te formuleren. Toch is het moeilijker dan het lijkt en lopen organisaties daardoor kansen mis. Een klant omschreef mijn waarde als volgt “van een enorme bak slappe koffie een heerlijk kopje espresso weten te maken”.

Gedurende mijn 25 jaar ervaring ontwikkelde ik vaak proposities, bijvoorbeeld bij Citroen, Randstad, ING, ANP, VZVZ.  Nu draag ik die kennis over aan middelgrote organisaties die wel wat Vitamine-Y kunnen gebruiken. Voor hen ontwikkelde ik dit non-nonsense traject waarin jullie in één dag je propositie scherp krijgen.

Klik op de button en ontdek hoe ik chocolade maak van jullie aanbod en marktkansen vergroot.

Eendaags traject propositie ontwikkeling

Gevestigd: Utrecht KvK: 30237769

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van Yvette van Aarle.

Privacy

In deze privacyverklaring leg ik uit hoe ik om ga met je gegevens.

Internationale Ethische code

Als NOBCO coach werk ik volgens de Internationale Ethische Code die te vinden is op www.nobco.nl.

Tags

Coaching Customer Experience Customer Journey Management Leiderschap Marketing Non-Profit Onderwijs Organisatie ontwikkeling Positionering Professionaliseren Propositie Storytelling Strategisch Mentor Team coaching Verandermanagement Verbinding Zakelijke dienstverlening Zorg
Scroll naar bovenzijde