Communicatie en gedragsverandering

Dit artikel uit de Adformatie werd op 18 januari 2021 op LinkedIn gedeeld door Reint Jan Renes en Mariken Leurs.

Communicatie is ook context en controle

Wat ik lees van Reint Jan Renes in relatie tot de COVID-19 communicatie herken ik ook in bredere zin. In de zorgorganisaties waar ik momenteel mee te maken heb als communicatie adviseur wordt communicatie nog regelmatig een op een verbonden aan ‘middelen’. Er wordt een rechte lijn getrokken van A het probleem naar B het middel.  Zeker bij de complexe trajecten waar ik aan verbonden ben wordt daarmee voorbij gegaan aan de bijbehorende gedragsverandering.

Vanuit mijn rol kijk ik daarom niet alleen naar de te communiceren boodschap, maar minimaal even veel naar de context waarin die boodschap valt. Ik spendeer veel tijd in gesprekken met het veld, niet om te zenden maar om te luisteren naar de praktijk.  Is wat we vragen realistisch? Is het geschreven in een taal die zij verstaan? Waar staan zij in hun kennis, snappen ze al wel het waarom en het effect van het gevraagde? Welke steun is er beschikbaar en aanvullend nodig om de gevraagde verandering te borgen?

Naast de context kijk ik ook naar de controle.  Hoe kunnen we straks in de praktijk leren over het effect?  Hoe weet je waar je nog op in te grijpen hebt? Kortom: hoe ga je als communicatie team leren en bijsturen?

Ook bij interne communicatie en organisatieverandering

Hetzelfde denkpatroon kom ik tegen bij directieteams bij de voorbereiding van communicatie over organisatieverandering.  Maanden wordt er nagedacht over de inhoud en dan mag communicatie er uitvoering aan geven via een aantal communicatiemiddelen.  Daarom werk ik vanuit gedragsperspectief aan die voorbereidingen en werk ik eerst aan het veranderverhaal en de samenwerking binnen het change management team voordat we over gaan tot de middelen. Daarmee borgen we communicatie in de context.

Ja dat weet ik heus wel

Veel communicatie adviseurs zeggen dat ze dit heus wel snappen. Maar hoe veel brengen ze in de praktijk? En hoe veel steun en begrip krijgen ze daarbij van hun opdrachtgevers? Er is nog een wereld te winnen. Daarom blijf ik hier naar handelen en ga ik steeds opnieuw het gesprek aan.

Met mij in gesprek? Ik hoor je graag!

Foto: Michael Kooren.

Auteur: Yvette van Aarle