Organisatieadvies en verandermanagement voor MKB

In deze groeifase van jouw organisatie wordt je op een nieuwe manier uitgedaagd. Je zoekt daarom naar de juiste marktpositionering, vorm van leiderschap, governance structuur, organisatiestructuur, personeelsmanagement en organisatiecultuur. Ik begeleid MKB bedrijfseigenaren en hun management teams in de opschalingsmomenten van startup naar scale-up en verder. Dat doe ik in de rol als organisatieadviseur of interim verandermanager.
Coach en mentor marketing communicatie teams

Before everything else, getting ready is the secret of succes
- Henry Ford

Elke overgang naar een nieuwe groeifase vereist nieuwe kennis en vaardigheden. Vanaf 15 medewerkers is het noodzakelijk om de organisatiestructuur (span of control) te herzien. Bij 50 medewerkers ontstaat de verplichting tot een ondernemingsraad en wordt personeelsbeleid essentieel. Bij een overname (cultuur en integratie) of verkoop (waardeoptimalisatie) is deskundige begeleiding essentieel. Ik begeleid als pragmatisch adviesbureau of interim manager in alle aspecten rondom marketing, mens en management.

Wat voor MKB organisatie advies?

Bedrijfstrategie en marketing

Aanscherpen van (commercieel) beleid, proposities, klantwaarde en marketing strategie

Organisatiestructuur en cultuur

Verhelderen (management) structuur, leiderschap, functieprofielen, kernwaarden

HR beleid en competentiehuis

Formaliseren personeelsbeleid, beoordelingscyclus en personeelsontwikkeling

Succesfactoren voor een goed lopende organisatie

Als organisatieadviseur kijk ik meestal naar deze 7 succesfactoren voor duurzame performance. De quickscan geeft snel inzicht in praktische verbetermogelijkheden. Elke factor draagt bij aan groei van een bedrijf.

Als coach en klankbord voor directie kijk ik vaak naar de werknemerstevredenheid. Medewerkers zijn een wandelende balanspost. Personeelsverloop en ongemotiveerde medewerkers zorgen voor extra wervingskosten, productiviteitsverlies, ontevreden klanten en gemiste commerciële kansen.

Mijn specialisatie ligt vooral op de ontwikkelkansen binnen het personeelsbestand, leiderschap, organisatiestructuur en cultuur. Voor een operationele en financiële doorlichting werk ik samen met andere experts.
Succesfactoren voor een goed lopend bedrijf

Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar

CASE STUDY

Interim transitieadviseur

“Het eigen MT versterken”

Als interim adviseur werd ik door de bestuurder van een middelgrote Stichting gevraagd om het MT te begeleiden bij een belangrijk transitieproces.

Ze worden een rechtspersoon met wettelijke taak en daarmee zijn de eisen aan besturing, governance en werkprocessen enorm aangescherpt. Ik was 1 dag per week aanwezig op kantoor om het veranderteam te begeleiden bij de professionaliseringsslag. Daarbij maakte ik het stappenplan en zorgde ik voor de juiste focus van het MT. Daarnaast faciliteerde ik het speciaal ingerichte MT transitieoverleg, waarbij we steeds concrete stappen zetten in de professionalisering. Het veranderverhaal richting de organisatie was daar onderdeel van. De regie bleef bij de leden van het management team, zij kunnen zelf verder.

Wanneer organisatieadvies of hulp bij verandermanagement?

Hoe neem ik de organisatie mee in veranderingen en wat is ons verhaal als team?
Yvette van Aarle is ervaren organisatieadviseur voor het MKB en begeleidt management bij verandertrajecten.
Start-up: Veel wetenschappelijk onderzoek (en praktijk) laat zien dat organisaties vanaf 15 mensen meer structuur, leiderschap en beleid nodig hebben. Er is veel innovatiekracht en wendbaarheid aanwezig maar de organisatie vraagt om focus en prioritering om te groeien.
Scale-up: Na een snelle groei fase merken oprichters dat ze niet meer alles alleen kunnen en de takenlijst groeit snel. Personeel gaat vragen stellen waar het leiderschapsteam nog geen antwoord op heeft. Er is meer structuur nodig, delegeren wordt belangrijk en processen moeten worden bedacht en vastgelegd.
Optimalisatie: Nu de concurrentie toeneemt ligt steeds meer nadruk op winstmaximalisatie. Marges verhogen door procedures en processen te optimaliseren. Financiële analyses en soms het loslaten van medewerkers, klantsegmenten en oorspronkelijke proposities.
Overname/fusie/verkoop: Tegen het einde van de groeicurve komt een fase van verandering. Het vraagt veel van het leiderschapsteam maar ook van de communicatie naar personeel. Een duidelijk veranderverhaal is belangrijk maar ook aandacht voor de integratie van verschillende culturen. Opnieuw komt de organisatiestructuur onder de loep.

Hoe kom je tot een goed advies voor performance verbetering van de organisatie?

Dit is in de basis mijn aanpak. Elke organisatie vraagt om een andere aanpak, vandaar dat mijn aanpak altijd maatwerk is.
Intake: Een intake sessie met directeur en/of management team voor een initieel beeld van het organisatieprobleem. Op basis daarvan volgt een offerte en plan van aanpak.
Interviews: Individuele interviews met 10 à 12 managers en medewerkers. Bij verandermanagement aangevuld met de Story Scan om te weten hoe ver personeel afstaat van de nieuwe strategie.
Adviesrapport: Eén beknopt rapport en advies, vaak op basis van het bovenstaande 7 stappen model voor organisatiesucces. Of ik kom met de eerste contouren van een plan van aanpak om gewenste resultaten te behalen.
Heidag/interim: 1 dag waarin we de resultaten bespreken en vertalen naar een praktische actieplan. Soms is het vervolgens handig wanneer ik 1 a 2 dagen per week als interim organisatieadviseur het management begeleid in de transitie.

Verandermanagement vraagt om een goed veranderverhaal

Mensen willen echt wel met je mee veranderen. Je moet alleen wel een duidelijk, logisch en begrijpelijk verhaal hebben. Dit is wat vaak ontbreekt aan de start van verandertraject. Daardoor mislukt transitie vaak. Een effectief veranderverhaal bevat een duidelijke reden van vertrek, de ambitie, de concrete impact op medewerkers maar ook de dilemma's van het management. Als onderdeel van de begeleiding neem ik dit mee.

Veelgestelde vragen over organisatieadvies

Step Image

Waarom een externe adviseur?


Met de kennis die nu in huis is ben je gekomen tot het huidige niveau. Wil je de organisatie naar de volgende fase brengen dan is vaak wat anders nodig. Gedurende de afgelopen 30 jaar zag ik alle fouten en oplossingen bij anderen. Een adviseur of interim manager helpt je sneller en effectiever doelen bereiken.

Is organisatieadvies duur?


De prijzen zijn zeer verschillend. Ik werk met een flexibele schil en je betaalt dus geen overhead. Ik geloof in eigenaarschap en stop een traject zo snel als mogelijk. Vanuit maatwerk kijken we wat het beste past bij jullie budget.

Hoe lang duurt een traject?


Dat hangt af van de situatie, kennis in huis en budget. Ik houd trajecten graag zo kort als mogelijk en zo lang als nodig. Vaak hebben we aan een half jaar tot een jaar genoeg. Ik werk interim meestal ongeveer 1 à 2 dagen in de week aan een opdracht.

Wij zijn een klein team, kan het dan ook?


Juist dan is het effect groot. Meestal werk ik dan één-op-één met management en begeleid ik als mentor of werk ik aan concrete projecten zoals een marketingstrategie, competentiehuis of functieprofielen.

Ervaren, gecertificeerd en altijd scherp op groei

De afgelopen 30 jaar zag ik meer dan 50 verschillende organisaties van binnen. Groot en klein. Commercieel, non-profit en (semi)overheid. En overal zag ik potentie. Potentie in mens, merk en management.

Ik draag bij aan het creëren van gezonde organisaties omdat ze een voedingsbodem zijn voor gezonde mensen. Zo zorg ik op mijn manier voor een gezonde maatschappij.

Dankzij mijn ervaring in organisatieontwikkeling, marketing en teamdynamiek help ik je niet alleen meten, maar ook begrijpen, duiden en vertalen naar de praktijk.
Hoe neem ik de organisatie mee in veranderingen en wat is ons verhaal als team?

Gerelateerde content

Leestijd: 2 minuten
Mensen mee krijgen in een veranderverhaal kan prima wanneer je de juiste insteek kiest. Deze drie praktische tips helpen veranderprocessen succesvoller te maken.
Leestijd: 3 minuten
Diversiteit, professionele ontwikkeling en zelf reflectie door toezichthouders is een essentieel onderdeel van goed bestuur. Hoe pak je dat gestructureerd aan?
Leestijd: 2 minuten
Waarom een RvT waardevol is en hoe je weet dat het een goede is.

Wat anderen zeggen over mij

“Yvette van Aarle was assigned to help Group Human Resources with creating and implementing a strategy and pragmatic action plan for HR branding as well as to improve the reach to employees, and HR professionals globally. The outcome was simple: Outstanding results, thanks to Yvette’s strategic thinking, creativity, flexibility, improvisations skills, sound project management and execution, as well as for her high level of professionalism, drive, and commitment. I will work with her again anytime.”

Randstad Holding

Voor het verdiepen en verder bouwen aan mijn onderneming heb ik contact opgenomen met Yvette om zaken helder te krijgen. Samenwerken met Yvette is werken aan de kern. Het is niet fietsen over en rond de vraag maar wel uitspreken waarover het gaat. Yvette brengt het tot de essentie.

Grow Strong

“Afgelopen 1,5 jaar met Yvette in het project samengewerkt om het LSP aan te sluiten op Mitz. Een fijne collega die precies het gat in ons team vulde met brede kennis over communicatie. Haar scherpe vragen over de complexe processen haalden ons soms uit onze comfort zone. Precies wat we nodig hebben. Ze doet dat op een prettige manier en weet op de juiste momenten te temporiseren. Yvette zorgt ervoor dat we aan de communicatie kant niet met onbesproken onderwerpen zitten. We hebben goed inzicht in wat er in het project qua proces en communicatie nog geregeld moet worden.”

LSP/VZVZ

“Ik heb de coaching als prettig en enorm hulpvaardig ervaren. Yvette luistert aandachtig en stelt je op je gemak. Ze is ook zeer scherp en houdt niet in om je op directe manier te wijzen op je gedragspatronen. Ik voel me veilig en tegelijkertijd gechallenged, een perfecte combinatie om te leren. Yvette neemt ook een grote hoeveelheid aan werk ervaring mee, waardoor ze concrete voorbeelden kan geven van complexe concepten.”

acmetric

Veel gestelde vragen

Hoe verloopt een opdracht? + Lees meer
Een opdracht begint met een intake gesprek. Daarin stel ik veel vragen zodat we samen kunnen vaststellen of ik de juiste oplossing ben voor jullie vraag. Zo niet dan denk ik mee over wie wel. Zo wel dan volgt een eerste voorstel. Al mijn trajecten zijn maatwerk. Geen context en situatie is geheel hetzelfde.
Is maatwerk niet duur?+ Lees meer
Maatwerk is een investering, maar voorkomt verspilling van tijd en geld op de lange termijn. Omdat ik alleen werk heb ik geen impulsen om meer te doen dan jullie nodig hebben. Ik geloof in eigenaarschap en daag klanten altijd uit zo veel mogelijk zelf mee te werken aan de oplossing. Liever duurzaam resultaat dan een quick fix.
Hoe kun je een goede management consultant, marketeer én coach zijn?+ Lees meer
De afgelopen 30 jaar heb ik mij bekwaamd in alle rollen. Ze zijn elkaar steeds meer gaan versterken. Het snel kunnen verbinden van strategie, HR, marketing en persoonlijke ontwikkeling is voor mijn klanten een waardevolle bron van steun.
Wat is het verschil tussen marketing advies en business coaching?+ Lees meer
Marketingadvies richt zich op zichtbaarheid en aantrekkingskracht voor de klant. Business coaching draait om (interne) groei en verhoging van rendement. Bij business coaching kijk ik ook naar de ondernemer als mens. Vaak zit daar ook een beperkende factor voor successvolle groei.
Ben je een bureau of een ZZP-er?+ Lees meer
Ik werk als zelfstandige, maar met de mindset en kwaliteit van een bureau. Ik werk samen met uiteenlopende specialisten in mijn netwerk zoals financieel experts, ontwerpers, arbodiensten, mediators, webbouwers, duurzaamheidsmanagers en HR functionarissen. Tegelijk ben ik vrij om ook te werken met bestaande bureaus van mijn klanten.