Mensen mee krijgen met een aansprekend veranderverhaal
Goede communicatie bepaalt voor zeker 50% de slagingskans van een verandertraject. Management doet er dus goed aan om er vanaf de start aandacht aan te besteden. Door medewerkers in elke fase mee te nemen met de best passende informatie in een logische opbouw voorkomt het veranderteam vertraging en onrust. De Story scan toetst welke informatie personeel al heeft opgenomen.
Het veranderverhaal meetbaar maken
De Story Scan is ontwikkeld om op een laagdrempelige manier te toetsen waar medewerkers staan ten opzichte van een nieuw (organisatie) verhaal. Is het strategische verhaal voor medewerkers voldoende helder en hoe gecommitteerd zijn ze al om dat verhaal tot een succes te maken?
Waarom een Story scan inzetten?
Fase in de organisatiegroei
Elke fase in een verandertraject vraagt om andere communicatie
Verbindt inhoud en emotie
Kennen mensen het verhaal en hoe voelen ze zich erover?
Uitlaatklep voor emoties
Vragen hoe mensen in verandering staan is waardevol.
Story scan als nulmeting
Zijn medewerkers klaar voor verandering?
De Story Scan wordt ingezet door directies en managers die een nieuwe koers in willen zetten.
Het geeft een nulmeting en laat zien waar nog aandacht nodig is (kunnen, willen, weten) om de strategische koers te laten landen in de organisatie. Door de scan later te herhalen wordt duidelijk waar vorderingen zijn gemaakt en waar extra aandacht nodig is.
Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar
Wanneer zet je de Story Scan in?
Yvette van Aarle ontwikkelde de Story Scan en paste het al toe om organisaties inzicht te geven in verandertrajecten.
Ambitieuze groei: Ontdek of medewerkers de missie, visie of strategische koers begrijpen.
Transitie of verandering: Check welke boodschappen al zijn ontvangen en in hoeverre mensen in beweging kunnen komen.
Goede start maken: Bij een grote organisatie is buy-in van management essentieel in de doorvertaling van het veranderverhaal. Hoe staan zij en wat hebben ze nog nodig?
Hoe werkt de Story Scan?
Voor een team is dit een veelgevraagde aanpak.
Vragenlijst invullen: Online Google vragenlijst. In 10 minuten in te vullen.
Persoonlijke terugkoppeling: Een terugkoppeling in het directieteam of management team.
Teambeeld en adviesrapport: Eén overzicht met het totaalbeeld.
Team sessie(s): Sessies met teamleiders en medewerkers om in gesprek te gaan over de uitkomsten van de enquete.
Staan de neuzen dezelfde kant op?
Vraagstukken die ik vaak tegen kom:
- ‘Heb ik de (nieuwe) strategie voldoende helder uitgelegd?’;
- ‘Hoe gecommitteerd zijn mijn medewerkers om dit nieuwe verhaal een succes te maken?’;
- ‘Wat is er nodig om ons verhaal sterker te maken?’;
- ‘Hoe overkom ik de weerstand die ik voel?’.
De Story Scan geeft snel inzicht en
concrete handvatten voor vervolgstappen.
Door medewerkers te betrekken ontstaan er waardevolle gesprekken.
De Story Scan heeft zich als tool daarvoor bewezen. Directies die het hebben gebruikt merkten dat er veel energie los kwam waar ze weer op konden voortborduren.
Veelgestelde vragen de Story Scan
Kan ik de Scan zelf inzetten?
Nee ik richt het voor jullie in en verwerk de uitkomsten. Zo garanderen we neutraliteit voor personeel.
Is het inzetten van de Story Scan duur?
Nee, het is zeer betaalbaar. Het hangt af van het aantal vragenlijsten. Ik vertel je er graag meer over
Is er een minimum of maximum aantal deelnemers?
Vanaf 10 mensen lukt het om de uitkomsten niet herleidbaar te maken. Het is de vraag wat nodig is om efficient het doel te bereiken. Vaak is het niet nodig alle medewerkers voor de Story Scan te benaderen.
Wij zijn een klein team, kan het dan ook?
Om de privacy te garanderen is de minimale grootte 10 mensen.
Hoe helpt de Story Scan bij verandertrajecten en transitiemanagement?
Het brengt in kaart of alle neuzen dezelfde kant op staan. Het geeft ook ruimte om emoties rondom de boodschap te uiten.
Ervaren, gecertificeerd, en altijd scherp op groei
Ik zet de AEM-Cube in als erkend coach (NOBCO / EMCC) vanuit YA Coaching & Consulting. Dankzij mijn ervaring in organisatieontwikkeling, marketing en teamdynamiek help ik je niet alleen meten, maar ook begrijpen, duiden en vertalen naar de praktijk.





























Wat anderen zeggen over mij
“Yvette van Aarle was assigned to help Group Human Resources with creating and implementing a strategy and pragmatic action plan for HR branding as well as to improve the reach to employees, and HR professionals globally. The outcome was simple: Outstanding results, thanks to Yvette’s strategic thinking, creativity, flexibility, improvisations skills, sound project management and execution, as well as for her high level of professionalism, drive, and commitment. I will work with her again anytime.”
Randstad Holding
Voor het verdiepen en verder bouwen aan mijn onderneming heb ik contact opgenomen met Yvette om zaken helder te krijgen. Samenwerken met Yvette is werken aan de kern. Het is niet fietsen over en rond de vraag maar wel uitspreken waarover het gaat. Yvette brengt het tot de essentie.
Grow Strong
“Afgelopen 1,5 jaar met Yvette in het project samengewerkt om het LSP aan te sluiten op Mitz. Een fijne collega die precies het gat in ons team vulde met brede kennis over communicatie. Haar scherpe vragen over de complexe processen haalden ons soms uit onze comfort zone. Precies wat we nodig hebben. Ze doet dat op een prettige manier en weet op de juiste momenten te temporiseren. Yvette zorgt ervoor dat we aan de communicatie kant niet met onbesproken onderwerpen zitten. We hebben goed inzicht in wat er in het project qua proces en communicatie nog geregeld moet worden.”
LSP/VZVZ
“Ik heb de coaching als prettig en enorm hulpvaardig ervaren. Yvette luistert aandachtig en stelt je op je gemak. Ze is ook zeer scherp en houdt niet in om je op directe manier te wijzen op je gedragspatronen. Ik voel me veilig en tegelijkertijd gechallenged, een perfecte combinatie om te leren. Yvette neemt ook een grote hoeveelheid aan werk ervaring mee, waardoor ze concrete voorbeelden kan geven van complexe concepten.”
acmetric