Bedrijfscoach ondernemer

Nuchter, scherp en strategisch. Business coach en klankbord voor (startend) ondernemers en MKB directeuren. Wellicht ben je hier omdat je een goede start wil maken met je bedrijf, omzet wil verhogen, meer klanten wil of gewoon omdat je te veel uren werkt. Als coach ondersteun ik ondernemers bij het maken van complexe keuzes en denk mee in de groei van het bedrijf. Stok achter de deur. Het coachingstraject zorgt voor rust, regie en versnelling.
Business coach en marketing adviseur

Goede business coach voor ZZP-er en start-up

Als oprichter en eigenaar van een startend of snelgroeiend bedrijf komen er veel uitdagingen op je af. Klanten, investeerders en personeel hebben uiteenlopende verwachtingen. Vaak leg jij de grootste druk op jezelf. Alle aspecten van het ondernemerschap vragen je aandacht.

Je verlangt naar focus en een (nieuw) plan. Gebrek aan overzicht leidt vaak tot stagnatie van groei. Je wilt werken aan je zelfvertrouwen, persoonlijk leiderschap en mindset als ondernemer. Met mij als zakelijk coach krijg je praktische inzichten en handvatten om slimme keuzes te maken.

Wat lever ik als business coach?

Focus en structuur

Gedachten helpen structureren, vraagstukken terugbrengen tot de essentie en focus aanbrengen.

Inzicht en inspiratie

Een frisse blik, strategisch inzicht, en handige modellen om je bedrijf te professionaliseren.

Luisterend oor

Een veilige haven zonder belang waar je vrij van oordeel zakelijk dilemma's kunt bespreken.

Een klankbord voor de ontwikkeling van je bedrijf

Als business coach of bedrijfscoach sparren we over strategische vraagstukken, knelpunten en persoonlijke issues in je bedrijfsvoering. Afwisselend gaat het over je business model, marketing, organisatiestructuur, personeelsbeleid of leiderschap.

Ik werk voor startend ZZP-ers en MKB ondernemers van 1 tot 100 FTE. We werken minimaal een half jaar samen met als doel de gewenste resultaten dichterbij te brengen.

Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar

Wanneer zet je een bedrijfscoach in?

Pragmatische marketing adviseur en executive coach
Yvette van Aarle is een bedrijfseconomisch onderlegde business coach en werkte de afgelopen 30 jaar met multinationals, start-ups, scale-ups en ZZP-ers .
Goede start maken: Met een stok achter de deur kom je sneller en gerichter in actie. Wanneer je vanaf de start doelen, propositie en merkpositionering helder hebt kun je bovendien effectiever pitchen en je marketing inrichten.
Ambitieuze groei: Oprichters van start-ups en scale-ups moeten snel besluiten nemen over uiteenlopende thema's maar hebben niet met alles ervaring. Business coaching helpt met focus op strategie en prioriteiten. Het houdt je scherp.
Stagnatie: Wanneer groei onverwacht terugloopt helpt een frisse blik van buiten. Je oude aanpak levert niet langer de juiste resultaten. Een extern expert brengt nieuw perspectief, bijvoorbeeld door klantonderzoek en helpt je om patronen te doorbreken.
Verandering: Bij een overname, fusie of financiële injectie kan je niet altijd meer alles intern bespreken. Een onafhankelijk klankbord loodst jou en je mensen gezond door het veranderproces heen.

Hoe werkt een business coaching traject?

Coaching
Klikgesprek: Een telefonisch of online kennismaking waarin we van beide kanten de vraag verkennen.
Eerste sessie: Een eerste sessie waarin we in meer detail doornemen naar welk resultaat we toewerken en wat je nodig hebt. Daaruit volgt een offerte.
Traject: Een serie sessies, vaak 2 uur per 3 weken, met tussentijds kort advies en afstemming. Een traject duurt tussen de 6 en 12 maanden. Ik werk alleen een-op-een zodat ik jou maatwerk en échte aandacht geef.
Onderhoud: Na het traject heb je de tools om veel uitdagingen zelf aan te pakken. Om de paar maanden is er een onderhoudssessie.

Inzicht, focus en regie

Goed ondernemerschap begint met inzicht en beweging. Inzicht in je verdienmodel, bedrijfsstrategie, markt, klantreizen, HR processen, organisatiestructuur en marketing. Samen zetten we jou en je bedrijf zo krachtig mogelijk neer zodat je de kans op succes vergroot.

In het ondernemerschap kom je ook jezelf tegen. Je eigen gedragspatronen, overtuigingen en blokkades. Naast de praktische kanten van het ondernemerschap pakken we ook jouw ontwikkeling als mens mee en dat van personeel.

Die mix van mens, merk en management ervaring is uniek.

Gevestigd in Utrecht — ook online inzetbaar

Veelgestelde vragen

Step Image

Hoe helpt een business coach ondernemers?


Als coach help ik mensen om beter te ondernemen. Door kritische vragen te stellen. Door feedback te geven. Door plannen door te lichten. Door nieuwe kennis en perspectieven te delen. Praktische hulp die meteen toepasbaar is. Ook zet ik mijn netwerk voor je open.

Is een business coach ook interessant als ik geen starter/ZZP-er meer ben?


Jazeker. Ik heb ervarig met alle fasen van ondernemerschap. Van ZZP-er, startup, scale-up en gevestigd MKB. Vaak zijn de vraagstukken hetzelfde en verschilt alleen de complexiteit.

Hoe lang duurt een business coaching traject?


Trajecten ga ik meestal aan voor een half jaar tot een jaar. Zo bouwen we aan een vertrouwensband en kunnen we resultaten oogsten.

Wij zijn een klein team, kan het dan ook?


Jazeker. Ik werk soms individueel en soms met het hele management team. Zeker als ieder teamlid een eigen focusgebied heeft zoals strategie, HR en marketing.

Heb je ook groepprogramma's voor ondernemers?


Nee, ik werk alleen op maat. In veel business coaching programma's is het one-size-fits all en krijg je weinig persoonlijk advies. Ik wil persoonlijk werken en jullie groei centraal stellen. Zijn we klaar? Dan stoppen we.

Ervaren, gecertificeerd, en altijd scherp op groei

De afgelopen 30 jaar zag ik meer dan 50 verschillende organisaties van binnen. Groot en klein. Commercieel, non-profit en (semi)overheid. En overal zag ik potentie. Potentie in mens, merk en management.

Ik draag bij aan het creëren van gezonde organisaties omdat ze een voedingsbodem zijn voor gezonde mensen. Zo zorg ik op mijn manier voor een gezonde maatschappij.

Dankzij mijn ervaring in organisatieontwikkeling, marketing en teamdynamiek help ik je niet alleen meten, maar ook begrijpen, duiden en vertalen naar de praktijk.
Hoe neem ik de organisatie mee in veranderingen en wat is ons verhaal als team?

Wat anderen zeggen over mij

“Yvette van Aarle was assigned to help Group Human Resources with creating and implementing a strategy and pragmatic action plan for HR branding as well as to improve the reach to employees, and HR professionals globally. The outcome was simple: Outstanding results, thanks to Yvette’s strategic thinking, creativity, flexibility, improvisations skills, sound project management and execution, as well as for her high level of professionalism, drive, and commitment. I will work with her again anytime.”

Randstad Holding

Voor het verdiepen en verder bouwen aan mijn onderneming heb ik contact opgenomen met Yvette om zaken helder te krijgen. Samenwerken met Yvette is werken aan de kern. Het is niet fietsen over en rond de vraag maar wel uitspreken waarover het gaat. Yvette brengt het tot de essentie.

Grow Strong

“Afgelopen 1,5 jaar met Yvette in het project samengewerkt om het LSP aan te sluiten op Mitz. Een fijne collega die precies het gat in ons team vulde met brede kennis over communicatie. Haar scherpe vragen over de complexe processen haalden ons soms uit onze comfort zone. Precies wat we nodig hebben. Ze doet dat op een prettige manier en weet op de juiste momenten te temporiseren. Yvette zorgt ervoor dat we aan de communicatie kant niet met onbesproken onderwerpen zitten. We hebben goed inzicht in wat er in het project qua proces en communicatie nog geregeld moet worden.”

LSP/VZVZ

“Ik heb de coaching als prettig en enorm hulpvaardig ervaren. Yvette luistert aandachtig en stelt je op je gemak. Ze is ook zeer scherp en houdt niet in om je op directe manier te wijzen op je gedragspatronen. Ik voel me veilig en tegelijkertijd gechallenged, een perfecte combinatie om te leren. Yvette neemt ook een grote hoeveelheid aan werk ervaring mee, waardoor ze concrete voorbeelden kan geven van complexe concepten.”

acmetric

Veel gestelde vragen

Hoe verloopt een opdracht? + Lees meer
Een opdracht begint met een intake gesprek. Daarin stel ik veel vragen zodat we samen kunnen vaststellen of ik de juiste oplossing ben voor jullie vraag. Zo niet dan denk ik mee over wie wel. Zo wel dan volgt een eerste voorstel. Al mijn trajecten zijn maatwerk. Geen context en situatie is geheel hetzelfde.
Is maatwerk niet duur?+ Lees meer
Maatwerk is een investering, maar voorkomt verspilling van tijd en geld op de lange termijn. Omdat ik alleen werk heb ik geen impulsen om meer te doen dan jullie nodig hebben. Ik geloof in eigenaarschap en daag klanten altijd uit zo veel mogelijk zelf mee te werken aan de oplossing. Liever duurzaam resultaat dan een quick fix.
Hoe kun je een goede management consultant, marketeer én coach zijn?+ Lees meer
De afgelopen 30 jaar heb ik mij bekwaamd in alle rollen. Ze zijn elkaar steeds meer gaan versterken. Het snel kunnen verbinden van strategie, HR, marketing en persoonlijke ontwikkeling is voor mijn klanten een waardevolle bron van steun.
Wat is het verschil tussen marketing advies en business coaching?+ Lees meer
Marketingadvies richt zich op zichtbaarheid en aantrekkingskracht voor de klant. Business coaching draait om (interne) groei en verhoging van rendement. Bij business coaching kijk ik ook naar de ondernemer als mens. Vaak zit daar ook een beperkende factor voor successvolle groei.
Ben je een bureau of een ZZP-er?+ Lees meer
Ik werk als zelfstandige, maar met de mindset en kwaliteit van een bureau. Ik werk samen met uiteenlopende specialisten in mijn netwerk zoals financieel experts, ontwerpers, arbodiensten, mediators, webbouwers, duurzaamheidsmanagers en HR functionarissen. Tegelijk ben ik vrij om ook te werken met bestaande bureaus van mijn klanten.

Gerelateerde content

Leestijd: 2 minuten
Mensen mee krijgen in een veranderverhaal kan prima wanneer je de juiste insteek kiest. Deze drie praktische tips helpen veranderprocessen succesvoller te maken.
Leestijd: 3 minuten
Diversiteit, professionele ontwikkeling en zelf reflectie door toezichthouders is een essentieel onderdeel van goed bestuur. Hoe pak je dat gestructureerd aan?
Leestijd: 2 minuten
Waarom een RvT waardevol is en hoe je weet dat het een goede is.