Situatie

Net als bij veel organisaties in de zorg was in deze GGZ organisatie flink gesneden in het personeelsbestand. Het communicatieteam kreeg een andere invulling en ging van tientallen naar een vijftal medewerkers. Daarnaast kwamen er medewerkers van buitenaf aan boord ter versterking van benodigde nieuwe kennis en inzichten.

De vraag aan mij: help ons als team bij het vinden van ons nieuwe gezamenlijke verhaal richting de organisatie.

Foto: Michael van Kooren

Bel: 06 27 077 109

Aanpak

Om te onderzoeken hoe iedereen er in stond ben ik eerst met elke individuele medewerker het gesprek aan gegaan, er was immers ook rekening te houden met oud zeer. Daarmee kon ik een goed advies geven aan de manager over de insteek voor de werksessie met het team. Op basis van de gesprekken heb ik bewust voor een andere opbouw gekozen dan ik normaal zou doen met als doel iedereen een gelijke kans te geven om tot haar recht te komen in de sessie.

Vervolgens zijn we in de werksessie een halve dag op een hele creatieve manier aan de slag gegaan met het team verhaal. Daarvoor heb ik gewerkt met het raamwerk van het Business Model CANVAS, waarbij we die tot leven hebben gebracht in beeld waarover iedereen een eigen verhaal kon vertellen. Een aanpak die erg paste bij de hoge mate van creativiteit in het team.

Expertise

  • Marketing communicatie coaching
  • Team/business coaching

Resultaat

We hebben een hele constructieve sessie gehad waar concrete acties uit kwamen voor de eerste maanden. De verhoudingen tussen teamleden is sinds die sessie verbeterd en het is gelukt het team op een nieuwe, positieve manier intern te positioneren.